Titel: Naar het Voortgezet Onderwijs
Onderwerp(en): Wat is het Voortgezet Onderwijs.
Schooltype: basisonderwijs
Groep 8
Vakgebied(en): Wereldoriëntatie, taal, samenwerkend leren, reflectie en de drie keuzemogelijkheden.
Uitvoering: viertallen
De tijd die de webkwestie kost: Ruim 3 uur
Deze webkwestie is ontworpen door René Leijten, (coach@aksie.nl / https://aksie.nl/).
In deze WebQuest worden leerlingen voorbereid op het voortgezet onderwijs. Via creatieve samenwerkingsopdrachten maken de leerlingen uit groep 8 kennis met de kenmerken van het Voortgezet Onderwijs, waar ze na de zomer mee in aanraking komen.
Basis opdracht (groep van 4 wordt opgesplitst in tweetallen):
Creatief Word – document met ontdekkingen, leervragen met antwoorden en tips.
Keuze opdracht (groep van 4 leerlingen):
De leerlingen kiezen een opdracht uit de volgende opties:
ONTWERPEN: quiz, (bord)spel, PPT- presentatie, beeldcollage.
BEELDEND: videofilm, rollenspel, lied / videoclip.
REGELEN / ORGANISEREN: excursie regelen, gastdocent uitnodigen, interviewen.
De leerlingen kunnen in tweetallen en viertallen samenwerken.
De leerlingen ontwikkelen hun reflectievaardigheden.
Door de procesmatige opzet ontwikkelen leerlingen hun samenwerkingsvaardigheden.
De leerlingen kunnen vanuit een vraagstelling gericht onderzoek doen op internet.
De leerlingen kunnen op creatieve wijze hun leerproces in een Word – document weergeven.
De leerlingen kunnen middels samenwerking een interessante en originele presentatie aan de groep verzorgen.
Computers met internet en Word.
Printer ( kleurenprinter).
Per groepje een poster ( A2 ).
Benodigde materialen ( bijv. videorecorder ) dienen door de leerlingen zelf te worden geregeld.
Uitgangspunt van deze WebQuest is dat leerlingen middels samenwerking kennis opdoen m.b.t. het Voortgezet Onderwijs. Er zijn twee opdrachten die de leerlingen moeten maken. De eerste opdracht heeft vooral tot doel om hun kennis te vergroten. Bij de tweede opdracht gaat het om het construeren van een presentatie voor de groep.
Om creativiteit, vraaggerichtheid en diepgang te bevorderen, is er bij deze opdracht voor een keuzecomponent gekozen. Ook komt deze insteek tegemoet aan de verschillende leerstijlen (voorkeuren / intelligenties).
Deze WebQuest is op vele manieren in te zetten. Een voorbeeld: Als leerkracht introduceer je de webquest. Je plaatst het in een project van drie weken. De eerste week maken alle leerlingen de basis opdracht. Optie: De beide tweetallen van een groep presenteren hun poster met hun bevindingen aan de groep.
In week twee en drie wordt aan de keuzeopdracht gewerkt. Aan het eind van week drie worden de presentaties gehouden. Door de diversiteit aan presentaties wordt hun beeldvorming en kennis geoptimaliseerd.
De leerlingen beoordelen hun opdrachten in eerste instantie zelf. Uiteindelijk is het de leerkracht die, aan de hand van de criteria, een definitieve beoordeling geeft.
Het zwaartepunt hierbij is de procesmatige insteek. Er is expliciet aandacht voor aanpakstrategie. Reflectie is integraal opgenomen in de opdracht.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)